Szeretettel köszöntelek a Hunmagyar Egészség közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Hunmagyar Egészség vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Hunmagyar Egészség közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Hunmagyar Egészség vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Hunmagyar Egészség közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Hunmagyar Egészség vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Hunmagyar Egészség közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Hunmagyar Egészség vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
13 éve | Kisbaczoni Benedek Zoltán | 0 hozzászólás
MÓZES ÉS A KIVONULÁS AZ EGYIPTOLÓGIA SZEMSZÖGÉBŐL
Előszó:
Rögtön az elején szeretném tisztázni, hogy ezen írásom nem a Biblia cáfolatára, sem a hit alapjának kétségbe vonására készült, csupán a régészet, és a bizonyított történelem szemszögéből foglalkozik Mózessel és a zsidók kivonulásával Egyiptomból. Alapvetően igaz viszont, hogy az egyiptológia, mint tudomány mindig is éles ellentétben állt azon teológus bibliakutatókkal, akik a hit szemszögéből elfogultabban közelítették meg az Ószövetség Egyiptomra vonatkozó részeit.
A bibliai idézetek a református Biblia Károli Gáspár-féle fordításából származnak.
Izráel gyermekei Egyiptomban:
A Kr. e. 13. században élt egy néptörzs, nem messze Tanisztól, mely "Izráel fiai"-nak nevezte magát. II. Ramszesz adott nekik egy földdarabot, melyet Gósennek hívtak. Izráel fiai egy Jákob nevű férfi leszármazottai voltak, akit évszázadokkal azelőtt az éhség hajtott Palesztinából ide, és az akkori fáraó (valószínűleg a hükszósz uralom alatti király), letelepedési engedélyt adott neki. Jákob nagy családdal érkezett, mely két szempontból is figyelemre méltó volt: állandó viszálykodás dúlt közöttük, mégis hihetetlen számban szaporodtak. Éppen a Deltában - amit II. Ramszesz kinézett a birodalom új központjának - volt létszámfölényben egy idegen törzs, melyet az egyiptomiak egykor, szánalomból befogadtak. Más idegenekkel ellentétben, akik ekkoriban a Nílus völgyét lakták, az Izraeliták szigorúan maguknak éltek, kerülték a kapcsolatot az őslakosokkal, ami valahogy gyanúsnak is tűnt. Ezenkívül különleges helyzetet élveztek: nem rabszolgaként dolgoztak, mint azok az idegenek, akiket a fáraó a hadjáratain szerzett. De nem sorolták be őket katonai szolgálatra sem, bár az egyiptomi hadsereg egyre inkább idegen - főleg szíriai és núbiai - katonákból állt.
II. Ramszesz az Izraelitákban nem látott mást, mint
problémát jelentő élősködőket, de semmi esetre sem ellenséget, akiknek az
elűzése könnyű lett volna számára. Ehelyett egyfajta munkaszolgálatra sorozta
be őket, melyet étellel és itallal fizettek meg, tehát nem robotként kellett
dolgozniuk! Történelmükben először azonban az Izraelita nomádoknak szabályozott
tevékenységet kellett végezniük más nép számára, és ez egyáltalán nem tetszett
nekik.
Az eredmények, melyeket Ramszesz ezektől az intézkedésektől várt, csak részben
valósultak meg. Bár olcsó munkaerőt talált Ramszesz-város építéséhez, reménye,
hogy Izráel fiai lassabban szaporodnak majd, dugába dőlt.
A munka, melyet II. Ramszesz
Izráel fiaira kiszabott, egyáltalán nem volt embertelen. Egész biztosan nem
volt olyan nehéz, mint az asszuáni kőfejtők vagy a Sínai-félszigeti bányák
rabszolgáinak a munkája. Az ellátás pedig bőségesnek tűnt az Izraelita nomádok
számára. Olyan mennyiségben és rendszerességgel kaptak húst, halat,
gyümölcsöket és a szokásos gabonát, hogy az Izraeliták évtizedek múlva is -
úton az Ígéret Földjére -, erről álmodoztak. Másrészt a munka idején olyan
felügyelők ellenőrzése alatt álltak, akiket II. Ramszesz a saját soraikból
választatott ki. Mindenkinek egy bizonyos normát kellett teljesítenie, viszont
ha ezt nem tette, jöttek a botütések.
Az Izraeliták, egy viszonylag egyszerű módszerrel, nílusi iszaptéglát
állítottak elő II. Ramszesz palotaegyütteséhez. Egyesek kosarakban iszapot
hoztak a folyóról, mások korsókban vizet, megint mások apróra vágott szalmát
halmoztak fel. Az utolsó munkáscsoport ezt a nyersanyagot formázta meg, és
rakta a napra száradni. Minden hétköznapi épület nílusi iszaptéglából készült.
Gránitot, mészkövet és homokkövet csak a szentélyeknél alkalmaztak, csak
ezeknek kellett az örökkévalóságon túl is megmaradniuk. Ez az oka, hogy az
egyiptomi palotákból olyan kevés, a magánépületek közül pedig egy sem maradt
meg. Csak az alapok készültek kőből, a falakat legtöbbször téglából emelték. A
nílusi iszaphoz adott szalma viszonylagos masszivitást és szilárdságot adott a
tégláknak, a nedvesség és az eső azonban tönkretette őket. Felső-Egyiptommal
ellentétben ugyanis a Deltában néha voltak futó záporok, és a nyerstégla
természetesen érzékeny a nedvességre. Így érthető, miért tűnik úgy, mintha a
föld nyelte volna el Ramszesz-várost.
A nílusi iszaptégla olcsóbb építőanyag volt, mint a kő. Míg téglát egyetlen
ember is elő tudott állítani, a kövek fejtéséhez és megmunkálásához már egész
munkabrigádok kellettek. Az építőkövek több száz kilométeres távolságból
történő szállítása komoly technikai feladatot jelentett. Az iszaptéglát
közvetlenül az építkezésen vagy annak közelében állították elő, szállítása
pedig nem jelentett gondot.
A fáraó taposómalmaiban:
A földmunka, amit Izráel
fiainak ráadásként végezniük kellett, Mózes ötödik könyvében olvasható: "Mert a föld, a melyre te bemégy,
hogy bírjad azt, nem olyan az, mint Égyiptomnak földe, a honnan kijöttetek; a
melyben elveted vala a te magodat és a te lábaddal kell vala megöntöznöd, mint
egy veteményes kertet."
(Mózes V. 11.10)
Ezek szerint Egyiptomban az
Izraelitákat a vízemelő kerekek(1) mellé állították. Kérdéses azonban, vajon valóban emberi erővel
hajtott taposómalmokról volt-e szó, vagy csak a bibliaírók fantáziája csinált
azt az öszvérek hajtotta, vízkiemelő kerekekből. Annyi bizonyos, hogy Izráel
fiainak hasonló mezőgazdasági munkát kellet végezniük, mint a templomi birtokok
hadifoglyainak. Különösen gyűlölt munka volt az új csatornák ásása és a
meglévők iszaptalanítása. Nem csoda, ha zúgolódtak.
Ramszesz pontosan tudta, hogy a jóllakott népet könnyebb irányítani, mint az
éheset. Ezért az Izraelitákkal raktárakat építtetett Pithomban és Sukkotban.
Nyolc méter átmérőjű, kerek gabonasilókat, melyek - kúpos tetejükön lévő -
töltőnyílásához rámpa vezetett. A silók maradványai mellett találtak egy
sírmellékletként szolgáló raktárépület-modellt is, kis szobrocskákkal, mely azt
mutatja, miként működött a raktározás. Jött az adófizető, hátán adójával, egy
zsák gabonával. Belépett a raktár előcsarnokába, ahol a falak mentén írnokok ültek,
megmondta a nevét és lakhelyét, a nyilvántartásban kipipálták vagy
figyelmeztették, ennyi és ennyi zsákkal még tartozik. Ezután bement egy
terembe, ahonnan lépcső vezetett felfelé, és kiürítette a gabonát egy
raktárhelységbe, ami a padlótól a plafonig ért. Az értékes zsákot újra magával
vihette.
Úgy tűnik, mintha Ramszesz, aki a bőséget annyira szerette, állandóan félt
volna az éhínségtől. Egyetlen más fáraó sem halmozott fel annyi tartalékot,
mint ő. Bár csak hatalmas gabonatárolóiról tudunk, kétség sem férhet hozzá,
hogy húst is pácoltatott, és agyagkorsókban tároltatott, melynek módszeréről
már a 18. dinasztiabeli reliefek is beszámolnak. A Deltában fekvő fővárosban
csemegeboltok és piacok voltak, ahol az egész világból szállított egzotikus
gyümölcsöket és fűszereket árultak.
"Visszaemlékezünk a halakra, a melyeket ettünk Égyiptomban ingyen, az uborkákra és dinnyékre, a párhagymákra, vereshagymákra és a foghagymákra." (Mózes IV. 11.5)
Az új városról, Ramszeszről szóló dalban Pai-Bész, az írnok többet áradozik az ott kapható nyalánkságokról, mint magáról a városról. E bőség idején oly abszurd és elviselhetetlen volt az éhínség gondolata, melyet a birodalom néhányszor már megélt, hogy Ramszesz a stabilitás látható jeleiként raktárépületeket építtetett.
A fáraó munkásai:
"Pedig kegyetlenül dolgoztaták az
égyiptomiak az Izráel fiait. És kemény munkával keseríték életöket,
sárcsinálással, téglavetéssel és mindenféle mezei munkával, minden munkájokkal,
melyeket kegyetlenül dolgoztatnak vala velök."
(Mózes II. 1.13-14)
II. Ramszesz építési szenvedélye hihetetlen mennyiségű eszközt igényelt. Az ország különböző pontjain folyó nagy építkezéseken több ezer szakmunkás és segédmunkás dolgozott. Ramszesz az iszonyú állami kiadásokat a hivatalnokok által kínos pedantériával, természetben behajtott adókból, az idegen országok által, meghatározott időközönként leszállított hadisarcból és a koloniális termékek vásárlásakor legkedveltebb csereáruból, a birodalom kiapadhatatlan arany- és ezüstkészleteinek hozadékából fedezte.
Semmi kétség, az egyiptomiak
jól éltek, munkanélküliség nem volt, sőt a világ minden részéről áramlottak a
munkások, hogy az építkezési lázból ők is profitáljanak.
"Halljátok
szavam - mondja
Ramszesz a héliopoliszi Vörös-hegy kőfejtőjének megtekintésekor, a 8. évben
állított sztélén -, itt
a tulajdonotok. A valóság bizonyítja, hogy igazat szólok. Én vagyok az,
Ramszesz, aki a generációkat élteti... Nagy előkészületek történtek, hogy
élhessetek, és feladatotokat el tudjátok látni... Vannak magtárak, hogy
egyetlen napra se kelljen éhen maradnotok. Havonta megkapjátok a béreteket..."
Ramszesz büszkén utal rá, hogy a boltokban mindent lehet kapni: pékárut, húst, süteményt, szandált, ruhát és illatos kenőcsöt, amivel az emberek tíznaponta bedörzsölik a fejüket. Ramszesz adott rá, hogy népe rendesen öltözködjön, és mindennap szandált tudjon húzni. A "szükség" szót ki akarta törölni az egyiptomi szókincsből. "Megparancsoltam - mondja -, hogy kapjatok ételt éhínség idején is. A lápvidék népét utasítottam, lásson el benneteket hallal és szárnyasokkal. Hajók jönnek délre, hogy gabonát, árpát, lisztet, sót és babot hozzanak nektek. Ameddig éltek, szívesen fogtok dolgozni nekem."
Az, amikor Ramszesz "a
munkák elöljáróját" megbízta, hogy Per-Ramszesztől(2) délre, Gósen földjén élő nomád
birkapásztorok közül erőszakkal sorozzon építőmunkásokat, sokkal inkább
gazdasági, mint politikai húzás volt. Ezek az emberek évszázadok óta élvezték
az egyiptomi jogállam védelmét anélkül, hogy adót fizettek volna, hisz semmijük
sem volt. A nyájak épp hogy eltartották a sokfős családokat. Ramszesz, aki
szívesen dolgoztatott idegenekkel, mert azok kevesebb bért kaptak és többet
kellett dolgozniuk, mint az egyiptomiaknak, a héberekben építési terveinek
megvalósításához látott munkaerőt.
Ezek a pásztorok habiru
néven tűntek fel a különböző iratokban. A babiloni szövegek, Hammurappi
idejétől a Kr.e. 11. századig, katonának nevezik őket, a hettita dokumentumok a
Hatti Birodalom népeként sorolják fel, az Amarna-levelek "a nyugati
sivatag beduinjainak" nevezik őket. A legfontosabb említést azonban az
Ótestamentum történeti könyveiben alkották.
Ezekben a különböző korokban, különböző szerzők által eltérő szemszögből
lejegyzett könyvekben történelmi és kitalált események keverednek. A
bibliatudósok és régészek máig vitában állnak azokkal a szakmabelieikkel; akik
a bibliai szövegeket szentnek és sérthetetlennek tekintik. Az Ószövetség
azonban nem dokumentumgyűjtemény! A történelmi adatok a tulajdonképpeni lényeg,
a kegyelemtan hirdetése mögé szorulnak vissza. A krónikás Jahve isten és a
nagyhatalmú fáraó közötti erőpróbát például olyan részletesen tárgyalja, hogy
túlbuzgóságában teljesen elfelejtette néven nevezni a fáraót(!), akinek az
idején mindez történt.
Az Egyiptom és Izrael
gyermekei közötti vita bevezetője így hangzik a Kivonulás könyvében:
"Azonközben új
király támada Égyiptomban, a ki Józsefet nem ismerte vala. És monda az ő
népének: Ímé az Izráel fiainak népe több, és hatalmasabb nálunknál. Nosza
bánjunk okosan vele, hogy el ne sokasodjék és az ne legyen, hogy ha háború
támad, ő is ellenségünkhöz adja magát és ellenünk harczoljon és az országból
kimenjen. Rendelének azért föléjök robotmestereket, hogy nehéz munkákkal
sanyargassák őket. És építe a Faraónak gabonatartó városokat, Pithomot és
Ramszeszt." (Mózes II. 1.8-11)
Ez a részlet a legfontosabb forrás a történetkutatás számára. Ennek értelmében a zsidó nép szolgasága Pithom és Ramszesz építésekor kezdődött. A bibliai Pithom, azaz egyiptomi nevén Per-Atum (Atum háza) és Ramszesz (Per-Ramszesz) a Delta keleti felében állt. Mindkét város az Izráel fiai által lakott Gósen földjének közvetlen közelében feküdt és a régészeti leletek által bizonyítottan a 19. dinasztia idején épült. Az elképzelhető, hogy a később II. Ramszeszről elnevezett város alapköveit már I. Széthi (II. Ramszesz apja) lerakta, korábbi azonban nem lehet. A robotmunka kiszabójaként így két király jöhetne számításba: I. Széthi és II. Ramszesz. Ezt a feltevést a dinasztiaváltásra való utalás erősíti meg: "Azonközben új király támada Égyiptomban, a ki Józsefet nem ismerte vala". Ez az állítás viszont egyidejűleg megkérdőjelezi a történészek azon másik nézetét, hogy a József-legenda, - amely időben régebben történt - szintén II. Ramszesz idején játszódott.
Pithom (görögül Heroonpolisz) a legnagyobb város volt az izraeliták lakta térségben, a Vádi Tumilatban. A Nílusból a Héliopolisznál északkelet felé leágazó, Ramszesz által építtetett csatornán át lehetett nagy, kereskedelmi hajón megközelíteni. Pithom kikötőváros volt a sivatag közepén. II. Ptolemaiosz, aki ezer évvel később a csatornát kijavíttatta, Kr. e. 279-ben - a Pithom-sztélén olvasható - átengedte a pithomi Atum-templomnak az átutazási engedélyekből befolyó egész vámbevételt. Az a törmelékhalom a Vádi Tumilatban, melyet ma Tell el Retabának hívnak, az minden, ami az egykor virágzó Pithomból megmaradt.
Izráel fiai, akik évszázadok óta szabad, nyugalmas pásztoréletet folytattak, nem voltak hozzászokva a kemény fizikai munkához, melyet egyszeriben megköveteltek tőlük. "És kemény munkával keseríték életöket, sárcsinálással, téglavetéssel és mindenféle mezei munkával, minden munkájokkal, melyeket kegyetlenűl dolgoztatnak vala velök." (Mózes II. 1.14)
Téglavetőként az izraeliták
saját embereik felügyelete alatt álltak, akik az egyiptomi munkafelügyelőknek
tartoztak elszámolással a napi teljesítményről. Amennyiben az előírtnál
kevesebb lett, botütést kaptak, így nem csoda, ha ők is bottal noszogatták a
saját embereiket.
Nílusi iszapból téglát formázni nem igazán nehéz, de piszkos munka volt. Igénytelen
munkának számított, így senki sem kedvelte, főként nem az izraeliták, akik
sokkal szívesebben őrizték volna a birkáikat. Rehmiré vezír thébai sírjában tíz
téglavető látható, akiket két felügyelő tart szemmel. Feltűnő a képen, hogy a
két őr sötét, míg a nyolc munkás világosabb bőrű, tehát nem egyiptomi. Az egyik
felügyelő így szól: "A bot a kezemben van, ne lustálkodjatok!"
A tényt, hogy a robotot az izraeliták valóban II. Ramszesz idején végezték,
olyan napon szárított téglák bizonyítják, melyek a Delta keleti részében
kerültek elő, és User-maat-Ré(3)
cartouche-t(4) viselnek. Azokkal az idegenekkel
szemben, akik élő hadiadóként kerültek Egyiptomba, és ezért nem is volt más
választásuk, mint a rabszolgasors, az izraeliták lázongtak a sorsuk miatt.
Téglavető munkások, akik nílusi iszapból készítenek napon szárított téglákat.
Ramszesz, aki birodalmában nem volt hozzászokva az ellenálláshoz, ingerlékenyen reagált és megparancsolta a munkafelügyelőknek és a nép elöljáróinak, hogy ne adjanak szalmát a népnek a tégla készítéséhez, mint azelőtt, menjenek ők maguk, és gyűjtsenek maguknak szalmát. De azért vessék ki rájuk ugyanazt a téglaszámot, amelyet azelőtt készítettek. (Ugyanis Mózes és testvére Áron, arra kérte a fáraót, hogy engedje el a zsidókat három napra a pusztába áldozni az istenüknek. Ramszesz szerint, ha a népnek ennyi felesleges ideje van, akkor a szalmát is képesek maguknak kitermelni.)
"Parancsolá azért a Faraó azon a napon a nép sarczoltatóinak és felvigyázóinak, mondván:Ne adjatok többé polyvát a népnek a téglavetéshez mint ennekelőtte; hadd menjenek el ők magok és szedjenek magoknak polyvát. De a tégla számát, mennyit ennekelőtte csináltak, vessétek ki rájok; azt le ne szállítsátok, mert restek ők és azért kiáltoznak, mondván: Menjünk el, áldozzunk a mi Istenünknek." (Mózes II. 5.6-8)
Az Ószövetség itt egy egészen másfajta fáraóról beszél, mint az egyiptomi szövegek. Ramszesz parancsoló, kizsákmányoló, kegyetlen. Nem az isteni, mindenható, nagyvonalú, szerencsét és örömöt osztogató király, hanem egy ingerlékeny, bosszúálló, aljas, nyakas uralkodó, egy kíméletlen embernyúzó. Ramszesz nem minden helyzetben volt "emberfeletti" lény, akit a sok száz templom- és sztélé szöveg bemutat. Biztos, hogy sokkal gyengébb, tehetetlenebb, kicsinyesebb volt. Ezeket a szövegeket persze a király cenzúrázta, szépítette, idealizálta. Ramszesz, aki istennek tartotta magát, embertelennek bizonyult. Hőstetteiről sokat hallani, az ókortudomány állása szerint ezek meg is történtek, de arról, hogy mily módon vitte őket véghez, sehol nem esik szó. Csak gyanítható, mekkora teljesítményt követelt meg népétől, hogy az annyira áhított hírnévben sütkérezni tudjon. Az Ószövetség a nagy fáraó másik arcát mutatja meg, és ez nem félhivatalos, udvari jelentés, hanem a nép hangulatának tükre.
A kérdést, vajon az izraelita törzsek tényleg II. Ramszesz alatt kezdték-e meg szolgaságukat, az ásatások időközben megválaszolták. Egyetlen olyan leleten sincs pre-ramesszida(5) dátum vagy név, melyek a Bibliában megjelölt Pithomból vagy Ramszeszből kerültek elő.
Mózes, Izráel fiainak szabadítója:
Ezekben a nehéz időkben Izráel
fiai előtt megjelent egy férfi, akinek szándékában állt, és képes is volt rá,
hogy II. Ramszesz fáraóval szembeszálljon, ő volt: Mózes.
Mózes, népe felszabadítója, törvényadó és vallásalapító, a bibliai történelem
egyik kiemelkedő alakja, mégis régészek generációi kutattak hiába e fontos
férfira utaló nyomok után. Mindaz, amit Mózesról tudunk, az ótestamentumi
könyvekben áll, melyek történelmi szavahihetősége épp elégszer kétségbevonható.
Maguk a bibliatudósok is komolyan felvetették a kérdést, vajon Mózes nem csak a
monda szülötte-e, vagy több férfi munkájának szimbolikus alakja-e, hisz
személyével függ össze szinte minden, amit Izráel létével kapcsolatosan alapvetőnek
tekintünk.
Ki volt Mózes valójában?
A Korán, a Kivonulások könyve és a Midras Rabba(6) is, illetve híres ókori írók, mint; Philon vagy Josephus Flavius is hercegként ábrázolják Mózest. Philon és Flavius benne látják a trónörököst is. Másrészt, a bibliai genealógia szerint Mózes, Lévi egyik ükunokája, Lévi pedig Izsáknak, az izraeliták ősének az unokája volt.
Mózes valószínűleg II.
Ramszesz uralkodásának kezdetén született. A Delta keleti felében élő izraelita
birkapásztorok jelentősen megsokasodtak ebben az időben. Ramszesz ezért hívatta
a sivatag fiainak két bábáját, Sifrát és Puát, elmagyarázta nekik, hogy nem
lenne kárukra, ha munkájuk gyakorlásakor kissé hanyagabbak lennének. Ő,
Ramszesz, szívesen hallaná, ha az izraelitáknál sok haláleset történne, főként
a fiúk között. A lányok továbbra is változatlan számban születhetnének.
Ramszesz bizonyára háreme világos bőrű utánpótlására gondolt.
A fáraó terve baklövésnek bizonyult. A két bába, akiket Ramszesz elszámolásra
maga elé rendelt, elmagyarázták, hogy az erős izraelita asszonyok egyre kevésbé
veszik igénybe a szolgálataikat, ezért alig van lehetőségük, hogy az egyiptomi
király óhaját végrehajtsák. Ramszesz erre parancsba adta: "Parancsola azért a Faraó minden ő
népének, mondván: Minden fiút, a ki születik, vessetek a folyóvízbe, a leányt
pedig hagyjátok mind életben." (Mózes
II. 5.6-8)
Ezt a látványos emberirtást,
melyre semmiféle történelmi bizonyíték nincs, lehet, hogy csak azért találták
ki, hogy a Mózes fiúcska Nílusba dobását megindokolják. Alapjában ugyanis a
történet logikátlan: ha Ramszesz nem engedte az izraelitákat kivándorolni, mert
olcsó munkaerőre volt szüksége, és közben az izraeliták növekvő számára
panaszkodott, akkor az újszülött lányokat kellett volna megöletnie, nem pedig a
fiúkat.
A fiút anyja titokban hozta a világra, és három hónapig nevelgette. "De mikor tovább nem rejtegetheté - meséli az Exodus - szerze annak egy
gyékény-ládácskát, és bekené azt gyantával és szurokkal s belétevé a gyermeket
és letevé a folyóvíz szélén a sás közé." (Mózes II. 2.3)
Mózes anyja már szült egy lányt, aki a fáraó lánya mellett volt szolgáló és most anyjával együtt lement a folyóhoz. Úgy látszik, a zsidó asszonyok nemcsak erősek, hanem ravaszak is voltak, mert a következő dolog történt: A fáraó lánya lement, hogy megfürödjék a folyóban, a szolgálói ezalatt parton járkáltak. Amikor a fáraó lánya meglátta a kosárkát a sás között, odaküldte egyik szolgálóját, elhozatta és kinyittatta. Amikor látta, hogy egy gyermek van benne, megkönyörült rajta, és így szólt: Ez a héberek gyermeke közül való! A gyermek nénje ekkor azt mondta: Akarod-e, hogy elmenjek, és hívjak neked egy héber asszonyt, hogy szoptassa a gyermeket? Az így felelt: Menj! Elment a lány, és elhívta az anyját. A fáraó lánya így szólt hozzá: Fogd ezt a gyermeket, és szoptasd nekem! Jutalmadat megadom majd neked! Az asszony fogta a gyermeket, szoptatta, és amikor megnőtt, átadta a fáraó lányának. A fáraó lánya fiává fogadta, és elnevezte Mózesnek, mondván: "Mert vízből vettem ki."
Mózest kosárba helyezi anyja, ahogy a művész elképzelte.
Ez az egyik legvitatottabb
rész az egész Ószövetségben, egy olyan szakasz, mely állandóan vitát vált ki az
egyiptológusok és bibliatudósok között.
Az egész történetet gyaníthatóan azért szerkesztették meg, hogy Mózes alacsony
származása ellenére elért társadalmi felemelkedését Isten akarataként mutassák
be. Az egyiptológusok nehezen tudják elképzelni, hogy egy hercegnő a Nílus
partjára ment fürdeni. A 18. dinasztia ideje óta a fáraók fürdőmedencét és
dísztavakat építtettek palotáikba, ahol pihenhettek. Elképzelhetetlen volt,
hogy a királyi család egy tagja a hétköznapi ember számára is hozzáférhető
folyóparton fürödjön.
A nádkosárban kitett fiúcska története már Mózes előtt több mint ezer évvel
ismert volt. Mezopotámiában játszódott, és a történelmi személy, akiről szó
volt, Szargon volt. Szargon volt az első sémi dinasztia megalapítója
Mezopotámiában. Kr. e. 2350 környékén, Kis-ből indulva, leigázta Dél-Babilont,
Szíriáig, Kis-Ázsiáig hatolt előre, egészen a Zagrosz-hegységig, és Akkádot
tette meg fővárosának. Az ékírásos szövegek így mondják el Szargon király
származását:
"Szargon, a nagy király, Akkád királya vagyok. Anyám templomi szajha volt, apámat nem ismertem, apám testvére pedig a hegyekben lakott. Városomban, Azuripuban, az Eufrátesz partján fogant meg velem anyám, és szült meg titokban. Nádkosárkába helyezett, ajtómat szurokkal lezárta és a folyóra rakott, mely nem fullasztott meg. A folyó elvitt engem Akkihoz, a vízmerítőhöz. Akki, a vízmerítő, szívébe zárt, és fiaként nevelt fel."
Nos, mint látjuk; nincs új a nap alatt!
Mózes: egy egyiptomi név
Az a bibliai utalás világítja
meg, hogy Mózes kirakása csupán legenda, hogy a hercegnő a fiúcskát
"Mózesnek" nevezte el, mivelhogy a vízből húzta őt ki. Emögött egy
népi, etimológiai névmagyarázat, szójáték húzódik meg, mely az idegen csengésű
Mózes nevet a jámbor izraelitáknak - ők Mosénak ejtették - megpróbálja
elmagyarázni. A héber nyelvben van egy szó, mely hangzásában nagyon hasonlít a
vallásalapító nevéhez: "masa", ami annyit jelent: "kihúzni". Mózes így azt jelenti: "a vízből kihúzott". E magyarázattal az egyszerű
ember azután meg is elégedett.
Mózes valójában az egyik leggyakoribb egyiptomi név volt. A Mosze / Mesz azt
jelenti: "(valakitől)
született"
vagy "(valakinek)
a gyereke".
Amenmosze, Thotmesz vagy Ramosze Amon-, Thot- vagy Ré fia. A Ramszesz név
jelentése: "Ré
gyermeke". A
talált gyermeket a hercegnő tehát egyszerűen "gyermek"-nek nevezte
el.
Számos tény alapján, melyek a
legenda mellett szólnak, a tudósok azt gyanítják, "hogy a Mózeshez kötődő
kirakásmítosz értelmezése alapján Mózes egyiptomi volt, akit egy nép szüksége
akart zsidóvá tenni"
- ezek - bármilyen meglepő - egy zsidó szavai, még ha nem is régészé vagy
bibliatudósé, hanem a pszichoanalitikus Sigmund Freudé.
Bár Freud, aki Der Mann Moses und die monotheistische Religion (Mózes
és monoteista vallás) címmel írt munkájában Mózes származásának problémáját
firtatja (ti.: Ehnatonnal, a vallási reformer fáraóval azonosítja), azt mondja,
feltételezése csak pszichológiai valószínűségeken alapul, és hiányzik belőle a
tényszerű bizonyíték. II. Ramszesszel összefüggésben mégis különösen érdekesnek
tűnik. Freud elmélete lehet hogy magyarázatot ad arra, az egyiptomi iratok
miért hallgatnak Mózesről. Sigmund Freud azt írja: "Nem könnyű kitalálni, egy előkelő
egyiptomit - talán herceget, papot vagy magas rangú hivatalnokot - mi vitt rá,
hogy bevándorló, kulturálisan visszamaradt idegenek élére álljon, és elhagyja
velük az országot. Ezt különösen az teszi valószínűtlenné, hogy az egyiptomiak
közismerten megvetették az idegen népeket. Igen, szeretném azt hinni, hogy még
azok a történetírók is, akik felismerték, hogy egyiptomi névről van szó, és a
férfit Egyiptom minden bölcsességével felruházták, épp ezért nem akarják
tudomásul venni azt a lehetőséget, hogy Mózes egyiptomi volt."
Freud elmélete valóban
megdöbbentő, mert a Mózes által bevezetett egyistenhit nem volt annyira idegen
az egyiptomiak számára, ahogy azt gondolná az ember. Bár a 19. dinasztia idején
Széth, Ré-Harahti, Atum, Ptah és Ozirisz uralták az egyiptomi panteont, alig
néhány évtizeddel korábban egy fiatal, fanatista-idealista fáraó egy olyan
vallásreformot hajtott végre, mellyel a nép értetlenül szembesült.
IV. Amenhotep, az egyetlen, általa tolerált istenhez, Atonhoz való tartozása
jeleként Ehnatonnak nevezte magát. Ez a monoteista vallás, a hit az energiát
adó Napban, rövid életű volt. A következő fáraók, Tutankhamon, Ay és Horemheb,
az ún. Amarna-korszak minden nyomát eltörölték. A gondolatot azonban nem tudták
elpusztítani, az tovább élt.
A körülmetélés, melyet Mózes
az izraelitáktól megkövetelt, szintén Egyiptomban volt szokás. Sírképek, múmiák
és Hérodotosz is megerősítik e szertartás egyiptomi eredetét, melyet a semiták,
babiloniak és sumerek nem ismertek. Freud megkérdezi: "Mi értelme lehetett, hogy Mózes
egy olyan kellemetlen szokást kényszerített az izraelitákra, mely bizonyos
mértékben egyiptomivá tette, és állandóan emlékeztette őket erre az országra,
ha szándéka épp ennek az ellenkezője volt?" Ha Mózes a zsidóknak nem csak új vallást, de a
körülmetélés parancsát is adta, akkor nem zsidó, hanem egyiptomi volt.
Kétségtelen, hogy a zsidók sokat tanultak az egyiptomiaktól. A több száz éves,
közös történelem idején Izsák és Jákob utódai az idegen kultúrát és szellemi
javakat kritikusan szemlélve saját hitükhöz, életükhöz igazították és magukévá
tették. Már Mózest is "megtanították Egyiptom minden bölcsességére", és az izraeli nép további
története elválaszthatatlan az Egyiptomhoz fűződő kapcsolatától. Úgy tűnik,
Mózes két ellenségeskedő testvért láncolt egymáshoz századokra, sőt
évezredekre.
Mi okozta hát a törést Mózes és a fáraó között?
Caesareai Eusebius (i. sz.
263-339), akinek átfogó művében hosszú idézeteket találunk mára már elveszett
írásokból is, azt mondja, hogy Mózes egy udvari intrika áldozata lett, és meg
akarták ölni, de Mózes megölte a támadót. A Midras Rabba szerint Mózes egy
egyiptomi felügyelőt ütött agyon, aki elcsábított egy héber nőt. A Kivonulás
könyve szerint észrevette, hogy egy egyiptomi agyonütött egy héber téglavetőt,
mire ő megölte a gyilkost.
Bármi volt is az ok, a nagy Ramszesz bosszújától félve a sivatagba menekült. Az
összes forrásban megerősített szökés azonban kétségessé teszi, hogy Mózes
valóban a királyi udvarban nőtt-e fel, és családtag volt-e. Fáraóként ugyanis a
törvény Ramszesz volt. Hatalmában állt egy gyilkosságot jogos cselekedetnek
nevezni. Akkoriban, amikor egy ártatlan törvényszegőt keze, orra és a fülei
levágásával büntettek, a "hétköznapi" emberéletnek nem volt nagy
értéke.
Mózes menekülése a fáraó bosszúja elől kétségtelenül arra a kegyetlenségre és szeszélyes hangulatra utal, ahogy az idős fáraó uralkodott. II. Ramszesz magányos, öreg zsarnokká, népétől eltávolodott halhatatlanná vált, akinek válláról a kormányzást a tökéletesen működő hivatalnoki rendszer levette. Egy élvhajhász vénember, akit csak jubileumi ünnepségeinek előkészítése érdekelt, melyet háromévente nagy pompával megtartott. De az egyiptomiak így - és csak így - tapasztalták meg, hogy a halhatatlan férfi még él. Ramszesz közeledett hozzá, hogy az egyiptomi történelem második leghosszabb uralkodási idejét: 67 évet beteljesítse. 67 évig III., IV., V., VI., VII., és VIII. Ramszesz sem uralkodott - együtt! . II. Ramszesz legendává vált. Ramszeszi rezidenciáját már csak a memphiszi ünnepekre hagyta el. Élete utolsó két évtizedét saját isteniségének imádatával és a feleségeivel való enyelgéssel töltötte.
A hálátlan örökség
Hegyes szakálluk, sasorruk és
tetovált karjuk volt. Bal halántékukon vastag hajfürtöt viseltek, a sivatagból
jöttek, és sáskajárásként zúdultak Egyiptomra. Küréné területéről való líbiaiak
voltak; nyomukban ott jöttek az akhajwasák, turusák, lukák, sardanák és
sekelesek.
Az idegen népek évtizedek óta irigyen pillantgattak a Nílus menti csodák
országára, de a legendás fáraó bátorságának és hatalmának híre minden támadó
kedvüket hamvában elfojtotta. II. Ramszesz halálának híre Egyiptom ellenségei
számára jel volt a megmozdulásra.
Az országnak erős, harcos természetű fáraóra volt szüksége. Merneptah - II. Ramszesz 13. fia - 55 évesen kezdte meg kormányzását. A trónra lépésére írt egyik dal már előre elhalmozza győzelmi babérokkal:
"Örvendj, te egész ország, szép idők következnek. Uralkodót választottak az ország élére, és tanúk járultak trónusához. Ő a király, aki évmilliókig uralkodik, mint Hórusz, Baenré, Amon szeretettje, aki Egyiptomot ünnepekkel telíti meg, Ré fia, Merneptah, az igazsággal elégedett. Ó, igazak, gyertek és lássátok: az igazság legyőzte a hazugságot, a bűnök elhullottak látványára, és minden irigy visszavonult. A víz folyik, és nem apad el. A Nílusnak nagy áradása van. A napok hosszúak, az éjszakának órái vannak, a hónapok megfelelően jönnek. Az istenek elégedettek és boldogok, az emberek nevetve és csodálkozva élnek."
A himnusz inkább a morális
felszerelkezés aktusa volt, mintsem valóságtartalmú. Merneptahnak nem volt min
nevetnie. A király, hogy a birodalom nyugati határán állandóan beszivárgó
líbiai hordákat visszaszorítsa, csapatokat vont ki a deltabeli katonai
településekről, és nyugatra vezényelte át őket. Az így keletkezett katonai
vákuum belpolitikai lőporos hordóvá változott. A szikra Théba volt, ahol az
Amon-papok, akiknek szemében a közel-keleti istenek (akiket II. Ramszesz
előszeretettel épített be az egyiptomi istenek panteonjába) és saját halotti
isteneik előtérbe helyezése már száz éve szálka volt, a teokrácia
újjáélesztésére láttak lehetőséget. "Merneptahhal" - mondja az egyiptológus Jürgen von Beckerat -
"az egyiptomi
történelem sötét periódusa veszi kezdetét, mely mintegy húsz évet ölel fel.
Teljes feltárása, a számos próbálkozás ellenére is, még mindig nem sikerült, és
a meglévő, hiányos anyaggal talán soha nem is lesz lehetséges."
Az a kevés azonban, amit tudunk, elég, hogy nagy valószínűséggel erre az időre
tegyük az első, nyílt háborút Ramszesz-város és Théba között.
A Biblia beszámol róla, hogy a
belpolitikai nyugtalanságok közepette Ramszesz-városban megjelent egy férfi, és
bebocsáttatást kért a fáraó, immár: Merneptah elé. Arról a Mózesról van szó,
aki II. Ramszesz elől a sivatagba menekült. Mádiánban, az Akaba-öböltől keletre
éveken keresztül nomád életet élt, feleségül vette Cippórát, Ráguel pap lányát,
nemzett egy Gersám nevű fiút, és közben 80 éves lett. II. Ramszesz halálának
felszabadító híre a hercegből pásztorrá süllyedt Mózes életében fordulópontot
jelentett. De Izráel fiainak történetének is ez a sarkpontja. Mózes, nyájának
őrzése közben, a Hóreb-hegyen csodálatos jelenséget, egy lángoló, de el nem égő
csipkebokrot látott. A bokorból hangot vélt hallani: "Mózes, Mózes!" Válaszolt: "Imhol vagyok!" A titokzatos hang azt mondta:
"Ne jőjj ide
közel, oldd le a te saruidat lábaidról; mert a hely, a melyen állasz, szent
föld." (Mózes II. 3.3-5)
A tűzben "Ábrahám
Istene, Izsák Istene és Jákob Istene" jelent meg Mózesnek. A tűz gyakran szimbolizálta az
Ószövetségben Isten megjelenését. A természettudósok a bibliai égő, de nem
elégő csipkebokor leírását teljesen hihetőnek és egyszerűen megmagyarázhatónak
tartják. A legegyszerűbb magyarázat: Izraelben és a Sínai-félszigeten még ma is
nő egy fagyöngyféle (loranthus accaciae), mely az akácfabokrokra kúszik fel.
Tűzvörös virágai olyan kinézetet kölcsönöznek a bozótnak, mintha az égne. Az
elsősorban Korzikán előforduló maqius-bozót, és néha a német hegyekben is
előforduló diptambokor önmagától gyullad meg. Apró olajmirigyeik gázokat
termelnek, melyek robbanásszerűen durrannak szét, anélkül hogy maga a bozót
elégne.
Mózesben ez a jelenség egyfajta küldetéstudatot ébresztett. Isten, aki önmagát
"Vagyok, aki
vagyok"-nak
nevezte, megbízza, hogy Izráel népét, mely a Nílus-völgyben még mindig
rabszolgasorban él, "a Kananeusok, Khitteusok, Emoreusok, Perizeusok, Khivveusok és
Jebuzeusok földére, téjjel és mézzel folyó földre" vezesse. (Mózes II. 3.17)
Amikor Mózes Ramszesz-városba
megy, elkíséri testvére, Áron. Ő 83 éves és népének alvezére. Az egyiptomi
hivatalnokok ismerték Áront, Mózesról és előéletéről azonban már semmit sem
tudtak. Merneptah sem ismerte. A két agg, Mózes és Áron, egy reggeli audiencián
jelentek meg a fáraó előtt, és annak ürügyén, hogy a sivatagban egy vallási
ünnepet tartanának, az izraeliták elengedését kérte a robotból. Merneptah
elutasította.
Ekkor Mózes és Áron megpróbálták a fáraót varázslással megijeszteni. Ez
sajnálatra méltó melléfogás volt, mert a varázslás és mágia Egyiptomban
megszokott dolog volt. A papok, akik bölcsek és varázslók is voltak egyben, és
a varázstrükkök, melyek közül néhány máig hátborzongató és titkoktól övezett,
munkájukhoz tartozott. Ezért Merneptahból csak egy fáradt mosolyt csalt elő,
amikor Áron az audiencia alatt botját a földre dobta, és az kígyóvá változott.
A fáraó hívatta papjait és varázslóit, és "azok is, Égyiptom írástudói, úgy cselekedének az ő
titkos mesterségökkel".
(Mózes II. 7.11)
Az ókori Egyiptomban a kígyóbűvölés hétköznapi dolog volt. A kígyó bottá változtatásának (és fordítva) trükkje azon a természettudományos megfigyelésen alapszik, hogy az egyiptomi kobrát bizonyos körülmények között a teljes merevség állapotába lehet hozni. Egy Ramszeszből származó skarabeusz egy kígyóbűvölőt ábrázol, aki művészetét három istennek mutatja be.
Mózesnek, az isteni
küldetéstől megszállottan, hogy népét az Ígéret Földjére vezethesse, drasztikusabb
eszközökhöz kellett nyúlnia. Elérte istenénél, hogy Egyiptomot tíz csapás érje.
A Nílus vize vörös lett, békák lepték el az országot, böglyök támadtak az
emberekre, döglegyek lepték el a földet. Ezután az egyiptomiakat megtámadta a
bubópestis, minden ember és állat keléses lett, a sáskajárást jégeső követte,
és háromnapos sötétség állt be. A fáraót azonban csak az elsőszülöttek halála
győzte meg.
Leírásában a Biblia krónikása megpróbálja Jahve isten mindenhatóságát
bemutatni. De a csapások sem történelmi, sem természettudományos szempontból
nem csodák. Az első csapás, hogy a Nílus vize "vérré" vált, jól
példázza ezt.
A víz vörös elszíneződése tipikus eleme az egyiptomi mitológiának. A vörös
Széth isten színe, és a vörös víz mindig a rossz előhírnöke. Egy papiruszon
Setu varázsló, aki valószínűleg az Újbirodalom idején élt, azt írja anyjának:
"Ha legyőztek,
a víz, amikor eszel és iszol, vérré válik előtted, és az ég vérszínű lesz." A Bibliában Mózes felemeli a
botját, ráüt a Nílus vizére a fáraó szeme előtt, és az vérré változik. "De úgy cselekedének Égyiptom
írástudói is az ő varázslásukkal". (Mózes II. 7.22)
Mózes csodát tesz Isten által, ahogy a művész elképzelte.
Az egyik leghíresebb
egyiptológus; Flinders Petrie
régész sem tekinti az egyiptomi csapásokat csodának, sokkal inkább természeti
jelenségnek tartja őket, melyek egy része még ma is előfordul. Az egyiptomiak a
nagy Asszuáni-gát építésekor például "vörös Nílusról" beszéltek,
amikor folyó júliusban, az áradás idején iszapot és hordalékot hozott magával,
és ettől a víz színe vöröses-barnára változott. Az ár visszavonulása után a
nedves árterületen több ezer béka marad vissza, melyek egyes években igazi
csapást jelentenek. Mihelyst a forróságban elpusztulnak, böglyök és döglegyek
bűzös zsákmányává válnak, ezzel pedig magyarázatot nyert a második, harmadik és
negyedik csapás. Az, hogy a papok, miként a Bibliában áll, varázslataikkal
kevésbé voltak sikeresek, mint Mózes, érthető. Mózes is csak egy természeti
folyamatot használt ki. Merneptahra nem voltak az "odavarázsolt"
csapások olyan hatással, hogy Mózes nyomásának engedett volna.
Ezt a következő csapások sem tudták elérni. Egy olyan országban, ahol a
teheneknek és marháknak szabályos kultuszuk van, a marhapestis ritka. Valahol
feljegyezték volna, ha valóban egy egész országra kiterjedő fertőzés terjedt
volna el. Az ilyen betegségek úgy megtizedelték az állatállományt, hogy egész
marhacsordákat kellett Líbiából és Szíriából behozni. III. Thotmesz alatt
történt egy ilyen nagyméretű importálás, Merneptah idejéből azonban nem
jegyeztek fel ilyent.
A keléseknek, melyek állítólag még a papokat is megtámadták, sincs történelmi
nyoma. A pusztító járványokat, melyek egész Egyiptomra kiterjedtek, és
tomboltak a népesség körében, szintén feljegyezték az iratokban. Mivel
Merneptah idején egyetlen utalás sincs járványra, bizonyára csak egy helyi
fertőzésről lehetett szó.
Pierre Montet, Ramszesz-város kiásója a hetedik
egyiptomi csapást maga is átélte. 1945. május 15-én, nyomasztó forróság után
percekig mogyoró nagyságú jégdarabok hullottak a Nílus-völgyben. Mint a
Bibliában, most is elpusztították a termést, megsebesítettek embert és állatot.
A bibliai nyolcadik csapás sem volt olyan különleges, hogy Merneptahból
kicsikarta volna a kiutazási engedélyt. "Kinyujtá azért Mózes az ő vesszejét Égyiptom földére,
és az Úr egész nap és egész éjjel keleti szelet támaszta a földre. Mire reggel
lőn, a keleti szél felhozá a sáskát. És feljöve a sáska egész Égyiptom földére
s nagy sokasággal szálla le Égyiptom egész határára. Annak előtte sem volt
olyan sáska s ezután sem lesz olyan." (Mózes II. 10.13-14) - írja a Biblia. 1955. november 8-án a világsajtóban is
hasonlót lehetett olvasni: "Sáskarajok szállták meg Kairót!"
A kilencedik csapás: "És monda az Úr Mózesnek: Nyujtsd
ki a te kezedet az ég felé, hogy legyen setétség Égyiptom földén és pedig
tapintható setétség. És kinyujtá Mózes az ő kezét az ég felé, és lőn sűrű
setétség egész Égyiptom földén három napig." (Mózes II. 10.21-22)
Aki egyszer átélte
Kairóban a hamszint,
ezt a száraz, forró déli vagy délkeleti sivatagi szelet, főleg a
napéjegyenlőséget követő 50 napon belül, az emlékezni fog erre a bibliai
csapásra. A Napot kilométer magasan hordott sivatagi homok sötétíti el, és
minden nyomasztó sötétségbe borul, mely sokszor három napnál is tovább tart.
"Következésképpen - véli Pierre Montet - az egyiptomi csapások
összességében kellemetlenségként és sorscsapásként foghatók fel, melyek a Delta
keleti részének lakosságát mindenféle természetfeletti beavatkozás nélkül
sújtották."
A tizedik csapás - az elsőszülöttek halála - azonban megváltoztatta a fáraó véleményét. Közelebbit nem tudunk erről a halálozásról, de a Bibliából kivehető, hogy nem kiugró számú csecsemőhalálozásról van szó (hisz csak házanként egy), ez az ókorban amúgy is nagy volt. Jól ismert az a tény az ókori népeknél, hogy kamasz korukig sok népnél nevet sem adtak gyermekeiknek, mert többségük meg sem érte ezt a kort. Az egyiptomiaknál is így volt ez. Elképzelhető az is, hogy a hatodik csapásban leírt járványnak estek áldozatul ezen gyermekek, de közelebbit nem tudunk. Merneptah mindenesetre hívatta Mózest és Áront és így szólt: "Keljetek fel, menjetek ki az én népem közűl, mind ti, mind Izráel fiai és menjetek, szolgáljatok az Úrnak, a mint mondátok." (Mózes II. 12.31)
A Kivonulás (Exodus):
A régészek és bibliatudósok
sokkal valószínűbbnek tartják, hogy a Biblia krónikása a tíz csapást csak
kitalálta, hogy népének megmagyarázza a hirtelen kiutazási engedélyt és azt,
hogy az izraeliták valójában elszöktek Egyiptomból. Épp akkor, amikor Merneptah
csapataival kelet felé, a beözönlő líbiaiak ellen vonult. Csak ezzel
magyarázható, hogy a fáraó később miért üldözte újra az izraelitákat. "És elindulának Izráel fiai
Rameszeszből Szukhóthba, mintegy hatszáz ezeren gyalog, csupán férfiak a
gyermekeken kívül. Sok elegy nép is méne fel velök; juh is, szarvasmarha is,
felette sok barom."
(Mózes II. 12.37-38)
"E szám képtelensége - mondja a nimwegeni katolikus
teológus és bibliatudós, Paul Heinisch - mindenütt elismert". (Heinisch amúgy Merneptah 2.
uralkodási évére teszi az Exodust, tehát Kr. e. 1223-ra). Az izraeliták és a
gyülevész nép 600 000-es száma valószínűleg fordítási hiba. Sir Flinders Petrie
rámutat, hogy a héber elaf
szónak két
jelentése van: ezer és csoport vagy család. 600 ezer helyett 600 családról lenne
tehát szó. Petrie, aki családonként csak kilenc embert számolt, kerek 5000 főre
hozta ki a sivatag felé indulókat. Ez a feltételezés sokkal valószínűbb, mert
600 000 ember nem tudott volna a sivatagban életben maradni. Összehasonlító
számok is meg tudják erősíteni a bibliai számadat lehetetlenségét. John A.
Wilson szerint Egyiptomnak az Újbirodalom idején 1,6 millió lakosa volt, egész
Szíriában és Palesztinában pedig 36 ezren éltek. Azt, hogy az 5000-es szám
sokkal reálisabb, közvetve maga az Ótestamentum bizonyítja. II. Ramszesz
állítólag meg akarta félemlíteni a zsidók bábáit, ".a kik közűl egyiknek Sifra, a
másiknak Puá vala neve".
(Mózes II. 1,15) Ez azt jelenti, hogy Izráel
asszonyainak csak két bábájuk volt Egyiptomban, ami 600 család számára
elegendő, 600 000 héberhez azonban már kevés lett volna.
Indulás előtt Mózes - híven az eskühöz, melyet egykor József az izraelitáktól
vett: "Ha majd
megemlékezik rólatok Isten, vigyétek fel magatokkal csontjaimat erről a helyről" - kiásatta József csontjait.
Az exodus nem egy rendezett
kivonulás volt, hanem menekülés Egyiptomból. A várakozással ellentétben a
zsidók nem az ismert, közvetlenül Kánaán
felé vezető, filiszteusok útját választották. Ennek mentén ugyanis őrtornyok és
pihenőhelyek álltak. Egyiptomi hivatalnokok ellenőriztek a határátkelőknél
minden ki- és beutazást, így Izrael fiainak illegálisan kellett átlépniük a határt.
Mózes ezért a Ramszesz-városból dél felé Szukkót, majd tovább az Etámba,
Pihariho, Migdol és Beelszefon irányába vezető utat választotta. Valahol e
sivatagi gyaloglás alatt történt a Vörös-tengeren való átkelés.
Viszont az izraeliták sohasem keltek át a Vörös-tengeren! Ebben a régészek és
az exegéták is egyetértenek. Ez a monda megint fordítói hibából ered. A Judit,
Bölcsesség és 1. Makkabeusok könyvének szövegei, ahol ezt először említik, egy
"Jam-Szufról" szólnak, melyet nem
Vörös-tengernek, hanem "sástenger"-nek
kell lefordítani. Nád azonban csak a Szuezi-öböl és a Földközi-tenger közötti
területen fordul elő, amit ma a Szuezi-csatorna vág át. A csatorna 1895-ös
megépítéséig ez egy sztyeppévé alakult, tavakkal szabdalt földszoros volt. A
legészakibb a Menszale-tó, ehhez kapcsolódnak délről a Balla-tavak, a
Titusza-tó és az egymással összeköttetésben álló Keserű-tavak. A ramesszida
korban a Keserű-tavak természetes összeköttetésben álltak a Vörös-tengerrel,
ezért ott is érzékelhető volt az apály és a dagály.
Paul Heinisch három
elképzelést sorol fel, ahol a "Vörös-tengeren való átkelés"
megtörténhetett, de csak az egyiket tartja jónak:
1. - A Titusza-tó és a nagy Keserű-tavak között. Ellene szól, hogy a ramesszida
korban ez a vidék szárazföld volt, ahol egy áradás valószínűtlen.
2. - A két Keserű-tó közötti földszoros. A tavaknak természetes átfolyásuk van
egymásba. Apálykor az izraeliták talán tényleg száraz lábbal át tudtak volna
érni a tó túlsó partjára.
3. - A Keserű-tavaktól délre. Paul Heinisch a következők miatt ezt tartja a
legvalószínűbbnek: az izraeliták Ramszeszből déli irányba, Szukkót felé
menekültek, és ezt az irányt tartották Etámig, mely az egyiptomi és az arab
sivatag találkozásánál fekszik.
Itt a régészeti bizonyítékok szerint egy iszap- és homokpad húzódott, melyet a Vörös-tenger apály-dagály ciklusa tornyozott fel. Mózes sokévi sivatagi tartózkodása alatt szerezhetett tudomást erről a titkos gázlóról. Az egyiptomi karavánok ezen a Vörös-tenger és a Kis Keserű-tó közötti, természetes vízi úton haladtak át, ha a sínai bányákhoz tartottak. A gázló közelében lehetett Migdol. A bibliai próféták ugyan Egyiptom északkeleti határán, Péluszión környékén említenek egy Migdolt, a szó azonban annyit jelent: őrtorony. Ilyen határ menti erődítmény pedig számtalan volt a ramesszida korban.
A Kivonulás (Exodus) útvonala
(A nagyobb verzióért kattints a képre!)
A salufi homokpadtól délre francia régészek egy ókori építményt ástak ki, mely templom-erőd volt, és a feliratok szerint már II. Ramszesz idejében is állt. Ez az erőd lehetett a bibliai Migdol. A régészek még egy kiépített út nyomait is megtalálták, mely egyenesen a vízbe vezetett, és a túlparton folytatódott. Ez a gázló 40 kilométerre fekszik Etámtól, és a menekülők e távolságot egynapi gyaloglással maguk mögött hagyták. "És szóla az Úr Mózesnek, mondván: Szólj az Izráel fiainak, hogy forduljanak vissza és üssenek tábort Pi-Hahiróth előtt, Migdol között és a tenger között, Baal-Czefón előtt; ezzel átellenben üssetek tábort a tenger mellett." (Mózes II. 14.1-2) Migdol 7,8 kilométerre volt a gázlótól. Volt hát elég hely az 5000 embernek, hogy Migdol és a tenger között megpihenjen. Pi-Hahirot és Baal-Czefón (Beelszefon) lokalizálása viszont még mindig problémát okoz a régészeknek. Az Abu Haszánál talált kis Hathor-templomot a régész-tudósok Pi-Hathornak (Hathor háza) nevezik, ami nem túl kielégítő alliterációja a Pi-Hahirot névnek. Beelszefon magyarázata jobbnak tűnik. Azt az egyik sztélét jelölheti, melyet II. Ramszesz a gázló partján felállíttatott. Őt magát, Ramszeszt, a szolgaság fáraóját ábrázolja, amint Széth előtt mutat be áldozatot. Két ilyen sztélé volt, az egyik északabbra, a másik délebbre. Széth és a keleti istenség: Baal viszont II. Ramszesz keleti istenek iránti imádata során egyesült egyiptomi istenségként (ami a thébai papok hiúságát sértette). Beelszefon lefordítva pedig azt jelenti: az északi Baal.
Amikor Etám parancsnoka
észrevette, hogy az izraeliták át akarnak kelni a gázlón, sietve követet
küldött Per-Ramszeszbe. A gyorsfutár számára a 120 kilométerre fekvő város csak
egynapi utazásra volt. Ez azt jelenti, hogy a megfelelő katonai akció már egy
nappal később megkezdődhetett. "És hírül vivék az égyiptomi királynak, hogy elfutott
a nép, és megváltozék a Faraónak és az ő szolgáinak szíve a nép iránt." (Mózes II. 14.5)
Nem tudjuk, Merneptah
egyáltalán Ramszeszben tartózkodott-e, és személyesen vette-e üldözőbe az
izraelitákat. A Kivonulás könyvében az áll, hogy a fáraó befogatott harci
szekerébe és 600 válogatott harci szekérrel a menekülők után vetette magát, de
itt a "fáraó" szó valószínűleg az "egyiptomiak" helyett
áll. Elég valószínűtlen, hogy Merneptah az adott pillanatban uralkodó feszült
helyzetben egy viszonylag lényegtelen vállalkozást személyesen vezetett volna.
A Delta nyugati felében lévő lbiai hordák biztosan sokkal komolyabb fejtörést
okoztak számára, mint a menekülő pásztornépség.
A zsidók Pi-Hahirot mellett,
Beelszefontól északra ütöttek tábort. Háromnapi erőltetett menet után
elsősorban az állatoknak kellett pihenniük. Ha csak az emberekről lett volna
szó, ők az üldözéstől való félelmükben továbbmennek. Így pánik tört ki
közöttük, amikor kémek jelentették, hogy az egyiptomiak üldözőbe vették őket. A
menekülők üvöltöttek félelmükben, tudták, hogy halálbüntetés vár rájuk.
Néhányan keserű szemrehányással illették Mózest, és azt mondták, nem is volt
olyan rossz az úgynevezett szolgaság.
Amikor beköszöntött az éjszaka, az üldöző egyiptomi csapat azzal a
meggyőződéssel, hogy a csordáikkal sokkal lassabban haladó izraeliták
közvetlenül előttük vannak - tábort ütött. Másnap reggel a menekülőket majd
bekerítik és visszahajtják Gósen földjére.
Ezen az éjszakán Jahve isten újra beleavatkozott az eseményekbe: "És kinyújtá Mózes az ő kezét a
tengerre, az Úr pedig egész éjjel erős keleti széllel hajtá a tengert és
szárazzá tevé a tengert, és kétfelé válának a vizek. És szárazon menének az
Izráel fiai a tenger közepébe, a vizek pedig kőfal gyanánt valának nékik
jobbkezök és balkezök felől." (Mózes
II. 14.21)
Valójában mi történhetett ezen az éjszakán?
Egy vihar a sötétségben
szabaddá tette a földnyelv gázlóját, Mózes pedig megparancsolta embereinek,
hogy állataikkal együtt gázoljanak át a vízen. Halálos félelmükben az
izraeliták engedelmeskedtek, és megtörtént a számukra felfoghatatlan: száraz
lábbal jutottak át a túlsó partra. Számukra ez természetesen csoda volt, hisz
átkeltek a "tengeren".
Hajnalban Merneptah katonái rájöttek, hogy az izraeliták elszöktek, és azonnal
üldözőbe vették őket. Ebben a helyzetben azonban felszerelésük, a harci szekér,
akadállyá vált. A lovak megrémültek a dörgéstől és villámlástól, felágaskodtak,
a kocsik egymásba futottak és összetörtek. A gázló még szabad volt. Az
egyiptomi harci kocsik meggondolatlanul nekiindultak.
"És kinyújtá Mózes az ő kezét a
tengerre, és reggel felé visszatére a tenger az ő elébbi állapotjára; az
Égyiptombeliek pedig eleibe futnak vala, és az Úr beleveszté az égyiptomiakat a
tenger közepébe. Visszatérének tehát a vizek és elboríták a szekereket és a
lovasokat, a Faraónak minden seregét, melyek utánok bementek vala a tengerbe;
egy sem marada meg közülök." (Mózes
II. 14.27-28)
Paul Heinisch ezt a részt
így magyarázza: "A szél elült. Megérkezett a dagály, mely a Szuezi-öböl
északi végében nagyon gyorsan emelkedik, és annál sebesebb a sodra, minél
alacsonyabb volt a vízállás. A víz visszahúzódott, és ott, ahol az előbb az
izraeliták átkeltek, az északról és délről jövő hullámhegy összecsapott."
A jelenet leírásában magáról a fáraóról nem esik szó, ezért eggyel több ok
feltételezni, hogy Merneptah nem vett részt az akcióban, tehát nem is fulladt
vízbe. Amúgy Merneptah múmiája a Kairói Múzeumban sem úgy néz ki, mint egy
vízbefulladt emberé. (A só-nyomok, melyeket amerikai röntgenorvosok találtak a
bőrén, nátronnyomok, amelyet a dehidrogénezéshez, azaz a test víztelenítéséhez
használtak.) A leírás azonban, mely szerint a fáraó egész kocsizó csapatát
meglepte az ár, és az izraeliták "láták a megholt Égyiptombelieket a tenger partján" (Mózes II. 14.30), reálisnak tűnik. Amikor Mózes és
Izrael gyermekei felfedezték, hogy megmentették őket, belekezdtek egy dalba,
egy Jahve istenhez intézett himnuszba, melyhez hasonlókkal az isteni Ramszesz
is dicsőíttette önmagát:
"Akkor éneklé Mózes és az Izráel
fiai ezt az éneket az Úrnak, és szólának mondván: Éneklek az Úrnak, mert
fenséges ő, lovat lovasával tengerbe vetett.
Erősségem az Úr és énekem, szabadítómmá lőn nekem; ez az én
Istenem, őt dicsérem, atyámnak Istene, őt magasztalom.
Vitéz harczos az Úr; az ő neve Jehova.
A Faraónak szekereit és seregét tengerbe vetette, s
válogatott harczosai belefúltak a veres tengerbe.
Elborították őket a hullámok, kő módjára merültek a
mélységbe.
Jobbod, Uram, erő által dicsőül, jobbod, Uram, ellenséget
összetör.
Fenséged nagyságával zúzod össze támadóid, kibocsátod
haragod s megemészti az őket mint tarlót.
Orrod lehelletétől feltorlódtak a vizek. És a futó habok
fal módjára megálltak; a mélységes vizek megmerevültek a tenger szívében.
Az ellenség monda: Űzöm, utólérem őket, zsákmányt osztok,
bosszúm töltöm rajtok. Kardomat kirántom, s kiirtja őket karom.
Leheltél lehelleteddel s tenger borítá be őket: elmerültek,
mint az ólom a nagy vizekben.
Kicsoda az istenek közt
olyan, mint te Uram? Kicsoda olyan, mint te, szentséggel dicső, félelemmel
dícsérendő és csudatévő?
Kinyújtottad jobbkezedet, és elnyelé őket a föld.
Kegyelmeddel vezérled te megváltott népedet, hatalmaddal
viszed be te szent lakóhelyedre.
Meghallják ezt a népek és megrendülnek; Filisztea lakóit
reszketés fogja el.
Akkor megháborodának Edom fejedelmei, Moáb hatalmasait
rettegés szállja meg, elcsügged a Kanaán egész lakossága.
Félelem és aggodalom lepi meg őket; karod hatalmától
elnémulnak mint a kő, míg átvonul néped, Uram! Míg átvonul a nép, a te
szerzeményed.
Beviszed s megtelepíted őket örökséged hegyén, melyet Uram,
lakhelyűl magadnak készítél, szentségedbe Uram, melyet kezed építe.
Az Úr uralkodik mind örökkön örökké." (Mózes II. 15.1-18)
Ezt a Vörös-tenger partján
énekelt győzelmi dalt - mint sok zsoltárt - később kiegészítették. Paul
Heinisch a második rész keletkezését a kánaániták Barak általi leverése utáni
időre vagy Salamon korára teszi, aki a kánaánitákat szolgaságba vetette, miután
Dávid a filiszteusok fenyegető veszélyét elhárította. Az egyik, ebben a részben
említett "szent
lakóhely"
Salamon (Kr.e. 965-926) temploma lehetett, melyet 300 évvel a Vörös-tengeren
való átkelés után emeltetett.
"Kicsoda az
istenek közt olyan, mint te Uram?" Ez a kérdés szinte már abszurdnak hangzik, miközben Jahve
egyetlen más istent sem tűrt meg maga mellett. Ez nyilván Izráel népének
múltjára vezethető vissza, mely Egyiptomból jött, ahol sok isten volt. És a
dicsőítés: "Jobbod,
Uram, erő által dicsőül, jobbod, Uram, ellenséget összetör." Nem olyan ez, akár II. Ramszesz
Kadesh-költeményének dicsőítő éneke? (Részletekért lásd a Kadesh-i csata leírását.)
(1) Ez a rész azért is különös a Bibliában, mert
öntözéskor úgynevezett; sadufot (gémeskút elvén működő vízemelő) használtak.
Vízemelő kerékre, melyet állat forgatott körbe, legkorábban a Kr. e. 4-3.
századból van bizonyíték.
(2) Per-Ramszesz, a II. Ramszesz
által épített új főváros neve. A Biblia egyszerűen csak Ramszesz néven említi.
Bár egészen a 21. dinasztiáig a főváros maradt, több mint 350 éven át, és még a
római uralom alatt is lakták, utána egyszerűen nyoma veszett. A legtöbb kutató
szerint helye megegyezik a 21. dinasztiabeli Tanisz városával, vagy attól
néhány kilométerre délre található. Némely kutató szerint pedig a hükszosz
uralom alatti főváros, Avarisz helyével azonos (szerintük erre építették rá),
de ez az elmélet megdőlni látszik.
(3) "User-maat-Ré" II. Ramszesz egyik királyi
neve.
(4) Cartouche-nak (ejtsd: kártus)
hívjuk a fáraók neveit tartalmazó bekeretezett formát a hieroglif szövegekben.
(A királyi családok minden tagjának nevét ilyen cartouche-ba írták.)
(5) Ramesszida kornak nevezzük
általában a 19.-20. dinasztia Ramszesz nevű fáraóinak korát, de jellemzően II.
Ramszesz uralkodásának időszakát. Pre-ramesszida kor pedig az ez idő előtti
korszak.
(6) A "midras" héber szó,
jelentése: értelmezés. A Midras Rabba olyan könyv, amely a bibliai szövegeket
magyarázza.
http://crowland.uw.hu/frame.html nyomán
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Az ellopott forradalom - folytatja-e a fülke-forradalmi kormány elődei történelemhamisí-tását?
Eben gubanc: Orbán vagy Vona!
Hende tábori főrabbivá nevezte ki Köves Slomót
Olvasónk a finnugorizmus tarthatatlanságáról